Teknik til praktisk prøve
Du skal snart til praktisk køreprøve. Ved køreprøven vil du blive stillet tre spørgsmål som vedrører kontrol af dit køretøj. Det er vigtigt at du kan svare på alle spørgsmålene. Det er derfor en god idé at læse teknikken ordentlig
igennem og lære den udenad.
Det giver dig det bedste udgangspunkt for at bestå din køreprøve.
Kontrol af bilens udstyr
Du skal specielt kunne kontrollere følgende:
- Bremser
- Bærende dele såsom dæk, fælge og støddæmpere
- Væsker i motorrummet
- Udstødning
- Styreapparat
- Lygter og reflekser
- Horn
BREMSER
Kontrol af bremsesystem:
• Bremsevæskestanden skal være mellem minimum og maximum markering.
• Pedalen må ikke kunne trædes helt i bund, selv når der trædes hurtigt og hårdt.
• Pedalen må ikke kunne synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
Kontrol af bremseforstærker også kaldet vakuumforstærker:
• Pedalen pumpes 3-4 gange.
• Hold trykket på bremsepedalen, tryk koblingen i bund og start motoren.
• Når pedalen synker lidt, er forstærkeren i orden.
BÆRENDE DELE
Kontrol af dæk:
• Dæk skal have mindst 1,6 mm slidbane i hovedmønsteret. Det kontrolleres ved at finde “TWI” mærket på kanten af dækket. Ud for mærket findes i slidbanen en forhøjning i slidbanen som er 1,6 mm høj.
• Dækket skal være i god stand, dvs. der må ikke være revner eller buler i dækket.
Kontrol af fælge:
• Fælgene som dækkene er monteret på, må ikke være revnet, knækket eller væsentlig skæve.
• Hjulboltene skal være fastspændte.
Kontrol af støddæmpere:
• Støddæmperne skal være virksomme ved alle fire hjul, dvs. at bilen straks skal gå til ro ved en kraftig påvirkning. Dette tjekkes ved at åbne bagagerummet og trykke på vognbunden eller åbne kølerhjelmen og trykke ovenpå støddæmperne i motorrummet.
MOTOR OG UDSTØDNINGSSYSTEM
Kontrol af motorrum:
• Motorrummet må ikke være tilsølet af udsivende olie.
• Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.
• Olie tjekkes på oliepinden ved at trække den op, tørre den af med papir og stik tilbage på plads for derefter at tage oliepinden op og derefter aflæse hvor langt op olien sidder på pinden.
• Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
• Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, så der er nok til næste tur.
• Bremsevæskestanden skal være mellem minimum og maximum markering.
Kontrol af udstødning:
• Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
• Der må ikke komme blålig eller sort røg ud af udstødningen.
• Kontroller ved at starte bilen og lytte når du gasser op.
STYREAPPARAT
• På nyere biler må der ikke være ratslør.
• Dette kontrolleres ved at tænde for bilen og stille sig ud på siden af bilen så du kan bevæge rattet stille og roligt samtidig med at du kan se hjulene. Hjulene skal følge rattets bevægelser.
HORN
• Horn skal have en klar og konstant tone.
• Ved kontrol skal bilen være startet.
LYGTER OG REFLEKSER
VIGTIGT – Ved kontrol af lygter skal lyskontakten være tændt og tænding være slået til.
• Alle lygter på bilen skal være virksomme, hele og lygteglas skal være rene.
• Lygter for skal have hvidt eller gulligt lys.
• Nærlyslygter, må ikke blænde og skal have et fald på 1% (svarende til 1 cm på 1 meter).
• Lygter og reflekser bag skal lyse rødt
• 2 baglygter, må ikke blænde
• 3 stoplygter, skal lyse væsentlig kraftigere end baglygterne, når der trædes på bremsepedalen.
• Reflekser skal være CE godkendte og må IKKE være trekantede.
• Nummerpladelys skal være hvidt og kunne oplyse nummerpladen. Ved flere lyskilder skal alle virke.
• Blinklygter skal være gule eller orange
• Havariblink skal tænde alle 6 blinklygter.
• Blinklygter skal kunne ses i kraftigt sollys og blinke i takt.